آسیاب

شعر و غیره؛ و لاغیر

آسیاب

شعر و غیره؛ و لاغیر

مشخصات بلاگ
آسیاب

بسم الله
محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم
.............
آن نخل ناخلف که تبر شد ز ما نبود
ما را زمانه گر شکند، ساز می شویم...
صائب
.............
این قید " و غیره و لاغیر " ی که بالا آمده را از سریال روزی روزگاری به یاد دارم.
.............
اگر احیانا علاقه ای بود، نقل مطالب آزاد است!
.............
و آسیابی که گاه در تلگرام می چرخد:
https://telegram.me/asiaban57

طبقه بندی موضوعی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

بسم الله


طبق برخی نقل ها، که ظاهرا ضعیف هم نیست، هفتم صفر است که شهادت امام مجتباست و گویا این یک جا کردن عزاداری ها در آخر صفر، از تدبیرهای برخی شیعیان بوده...

در هر صورت، این رباعی برای حضرتش... باشد که نظری به این روسیاه کنند...


آن قدر که تیر خورد هر جای کفن

پیوسته به تن بود سراپای کفن


قاسم کفنی جای زره خواهد داشت

اما پدرش کاش زره جای کفن...


التماس دعا؛ خاصه دوستانی که عازم کربلایند... سلام ما را هم برسانید...


زمانه بر سر جنگ است

یا علی مددی

  • آسیابان

بسم الله


زنده باد

مرگ بر آمریکا


پ.ن یک. از خیرات دولت تدبیر برای ما این بود که قدر ذکر "مرگ بر آمریکا" را بیش تر دانستیم.

پ.ن دو. تبارشناسی مخالفان مرگ بر آمریکا.

  • آسیابان

بسم الله


سلام. مطلب طولانی است نسبتاً؛ ولی خواهش می کنم بخوانید.

نمی دانم ماجرای "افک" که در سوره ی نور آمده است را مطالعه کرده اید یا نه. قضیه به صورت مختصر این است که یکی از همسران نبی اکرم، مورد تهمت عده ای قرار می گیرد؛ تهمتی مبنی بر عملی خلاف عفت. ظاهراً این شایعه کم کم ـ یا به سرعت ـ بر زبان ها می چرخد و توسط گروهی سازمان یافته، به ابزاری برای هجوم به حضرت رسول در می آید. خداوند در آیاتی از سوره ی نور شدیداً نسبت به این ماجرا واکنش نشان می دهد و شاید حتا ساکتین را مورد ملامت و توبیخ قرار می دهد. در ادامه ترجمه ی این آیات را می آورم...

قضاوت کار بسیار سختی است؛ از امور جزئی و ظاهراً پیش پا افتاده بگیرید تا برسد به مواردی که خود شرع، اصرار بر سخت بودن اثبات آن ها دارد... چرا ما این قدر راحت در مورد افراد قضاوت می کنبم و شنیده ها و اتهامات را ـ ولو نه به عنوان خبر قطعی ـ پخش می کنیم؟ مگر نمی گویند آبروی مؤمن از کعبه مهم تر است؟ در روایت داریم که اگر پنجاه بینه علیه فردی شهادت دهند (پنجاه بینه یعنی صد شاهد عادل؛ و چون برخی گناهان با چهار شاهد ثابت می شود، شاید بتوان گفت در مورد آن ها پنجاه بینه یعنی دویست فرد عادل... بگذریم که عادل یعنی چه... عادلی که اگر جایی به آن دسترسی دارید، حتما سلام بنده را به ایشان ابلاغ کنید!) و خود فرد ادعای آن ها را تکذیب کند، آن پنجاه بینه را تکذیب کنید و خود فرد را تصدیق... (البته این متفاوت است با تکلیفی که قاضی دارد؛ آن بحث دیگری است) ظاهراً طبق این روایت در چنین فرضی هم ما حق نداریم فرد را گناه کار بدانیم... چه رسد به اخباری که در این فضای بی در و پیکر مجازی و شبکه های فاسد ماهواره ای پخش می شود... من حتا دوست ندارم بنویسم این مطلب با نظر به چه موضوعی نوشته شده! دوستانی که از آن ماجرا خبر دارند لابد متوجه شده اند... به خدا قسم بازی با آبروی مردم و مؤمنین اصلاً کار و گناه کوچکی نیست... خواهش می کنم این چند خط (ترجمه زیر را) با دقت بخوانید... و توصیه می کنم به بحثی که شهید مطهری در تفسیر این آیات دارند (در جلد چهارم آشنایی با قرآن؛ صفحه ی بیست و نه به بعد) حتماً مراجعه کنید.


ترجمه آیات یازده تا بیست و یک سوره ی نور:

مسلّماً کسانی که آن تهمت بزرگ را [دربارۀ یکی از همسران] پیامبر به میان آوردند گروهی [همدست و همفکر] از [میان] خود شما بودند، آن را شرّی برای خود مپندارید، بلکه برای شما خیر است، برای هر مردی از آنان کیفری است به اندازۀ گناهی که مرتکب شده، و برای آن که بخش عمدۀ آن را بر عهده گرفته عذابی بزرگ است «11»چرا مردان و زنان باایمان هنگامی که آن [تهمت بزرگ] را شنیدند [نسبت به آن شخص پاکدامن که چون خودِ آنان اهل ایمان بود،] در قلب و باطن خود نیک اندیشی نکردند و نگفتند: این تهمتی آشکار [از سوی منافقان] است؟«12»چرا بر آن [تهمت] چهار شاهد نیاوردند؟ پس چون شاهدان را نیاوردند مسلّماً خودِ آنان نزد خداوند محکوم به دروغ گویی اند «13»اگر احسان و مهربانی خداوند در دنیا و آخرت بر شما نبود مسلّماً به سبب واردشدنتان در آن [تهمت بزرگ]، عذاب سختی به شما می رسید «14»[در همان] زمانی که آن [تهمت] را زبان به زبان [از یکدیگر] می گرفتید و با دهان هایتان چیزی که هیچ علمی به آن نداشتید می گفتید، و آن را [کاری] سبُک و ناچیز می پنداشتید درحالی که نزد خداوند، [امری] بزرگ بود «15»چرا وقتی آن را شنیدید نگفتید به هیچ وجه بر ما جایز نیست که به این [تهمتِ بزرگ] زبان بگشاییم، شگفتا این بُهتانی بزرگ است!«16»خداوند شما را چنانچه مؤمن هستید اندرز می دهد که هرگز مانند آن را [در حق کسی] تکرار نکنید «17»خداوند آیاتی را [در این سوره که مشتمل بر احکام و قوانین است] برای شما بیان می کند، و خدا دانا و حکیم است «18»همانا کسانی که دوست دارند کارهای بسیار زشت در بین اهل ایمان شایع شود عذاب دردناکی در دنیا و آخرت خواهند داشت، خداوند [آثار و عاقبت چنین اعمالِ ناپسندی را] می داند و شما نمی دانید «19»چنانچه احسان و رحمت خداوند بر شما نبود و این که خداوند بسیار مهرورز و مهربان است، [به بلاها و کیفرهای سختی دچار می شدید] «20» ای مؤمنان! از گام های شیطان پیروی نکنید، هرکس از گام های شیطان پیروی کند [در دنیا و آخرت دچار خسارت می شود؛ زیرا] شیطان به گناه آشکار و کارهای ناپسند فرمان می دهد، و اگر احسان و مهربانی خداوند بر شما نبود هرگز اَحدی از شما [از هیچ گناهِ آشکار و پنهان] پاک نمی ماند [و به رشد و صلاح نمی رسید،] ولی خداوند هرکه را بخواهد [درصورتی که با شیطان مخالفت کند] پاک می کند و خداوند شنوا و داناست «21»

منبع ترجمه آیات: سایت استاد حسین انصاریان


زمانه بر سر جنگ است؛
یا علی مددی
  • آسیابان

بسم الله


سلام.

ندیده بودم؛ ولی نوشته قدیمی است. شما هم ببینید؛ حتا اگر قبلاً هم دیده اید...


گرم بنوشید


زمانه بر سر جنگ است؛

یا علی مددی...

  • آسیابان

بسم الله


سلام.

بیتی است از جناب حافظ در انتهای غزلی که احتمالا همه خوانده اید و شنیده اید:


عشقت رسد به فریاد، گر خود به سان حافظ

قرآن ز بر بخوانی، با چارده روایت...


البته ممکن است در نسخه های گوناگون، این بیت به شکل های متفاوت آمده باشد.

مدت ها این بیت را برای خودم این طور معنا می کردم که "اگر مانند حافظ، قرآن را در چهاره روایتش از حفظ بخوانی، عشق به فریادت می رسد". حالا این که منظور از چهارده روایت و عشق و به فریاد رسیدن چیست را باید از اهلش پرسید؛ که من نه اهلش هستم و نه پرسیده ام! ولی تازگی دیدم می شود بیت را طور دیگری معنا کرد که به نظرم درست تر است: "گرچه خودت مانند حافظ قرآن را در چهارده روایت از حفظ بخوانی، باز این عشق است که می تواند به فریادت رسد و کاری از خودت ساخته نیست". به عبارتی، شاید بهتر باشد تأکید روی "عشقت رسد به فریاد" باشد، نه روی ادامه ی بیت.

شاید حرفی که زدم برای شما هیچ تازگی نداشت البته.


پ.ن. الله ولی الذین امنوا یخرجهم من الظلمات الی النور...


یا علی

  • آسیابان